Teräketjun valinnassa on otettava huomioon jako, uraleveys ja vetolenkkien määrä. Muut ominaisuudet voidaan valita käyttäjän mieltymysten ja käyttötarkoituksen mukaan.
Jako on keskimääräinen etäisyys kahden teräketjun niitin välillä. Sen arvo (1/4″, 0,325″, 3/8″ tai 0,404″) näkyy yleensä terälevyssä
Uraleveys tarkoittaa vetolenkkien paksuutta. Tämä on tärkeä tieto, sillä sen perusteella varmistetaan moottorisahan teräketjun sopivuus terälevyyn. Uraleveys (0,043″, 0,050″, 0,058″ tai 0,063″) näkyy yleensä terälevyssä.
Vetolenkkien jako määrittää teräketjun pituuden. Sitä ei tavallisesti merkitä terälevyyn tai muuhun kohtaan tuotteessa, joten vanhan teräketjun lenkkien määrä on laskettava. Jaon ollessa oikea, ketju uppoaa laippaan pyörittäessä ja pyörii täydellisesti.
Teräketjun hammastus ja teho
Tehokkaamman teräketjun asentaminen vakiomalliseen moottorisahaan ei paranna suorituskykyä.
Varmista siis teräketjun ja sahan täydellinen yhteensopivuuden esimerkiksi tehokas teräketju tehokkaaseen sahaan, näin saat aina varusteistasi täyden tehon irti.
Moottorisahan teräketjun hampaat voivat olla talttamaisia, pyöristettyjä tai lastuavia
Talttamaisen teräketju: terävät kulmat halkaisevat puukuidut helposti ja sahaavat puhdasta ja pehmeää puuta nopeasti ja tehokkaasti.
Pyöristetty teräketju: niin sanotussa semi-chisel-teräketjussa leikkuuhampaita on pyöristetty jonkin verran. Näin leikkuuosa pysyy pidempään terävänä erityisesti kovaa tai jäätynyttä puuta sahattaessa tai likaisissa työskentelyoloissa, joissa talttamainen teräketju tylsyisi nopeasti.
Lastuava teräketju: samankaltainen pyöristetyn teräketjun kanssa, mutta sen työstöpinnan kulma on vielä loivempi.